Pressmeddelande Årets Ruter Dam 2017

Pressmeddelande                                                                                                                               2017-10-11

Årets Ruter Dam 2017:
Susanne Ehnbåge, VD och koncernchef i nordiska NetOnNet

Susanne Ehnbåge har utsetts till Årets Ruter Dam 2017. Hedersutmärkelsen går till den kvinna som har befordrats till den mest inflytelserika chefsposten i det svenska näringslivet under senare tid.

Hedersutmärkelsen Årets Ruter Dam delades ut första gången 1990. På den tiden var kvinnliga chefer sällsynta. I dag, 27 år senare, finns det betydligt fler kvinnor på tunga chefsposter.

Årets Ruter Dam 2017, Susanne Ehnbåge, är VD och koncernchef för Netonnet Group
. Företaget har ca 900 anställda och omsätter över 5 miljarder SEK i Norden. NetOnNet har totalt 33 butiker, varav 30 lagershopar i Sverige och 3 i Norge. Susanne Ehnbåge började som trainee på SIBAs avdelning för affärsutveckling 2003 och har sedan dess haft olika roller inom SIBA, senast som VD. Förra året valde Netonnet Group att lägga ner varumärket SIBA och slå ihop det med systerföretaget

- Susanne Ehnbåge är koncernchef i en snabbrörlig bransch med låga marginaler. Teknik och konkurrens utvecklas i svindlande hastighet, liksom affärsmodeller där butiker ska hitta sin plats i konkurrens och samarbete med näthandeln. Susanne Ehnbåge ska med styrelsens och ägarnas stöd leda Netonnet in på börsen. Hon är en ung VD, som vi lär följa som förebild framöver, vilket passar när Ruter Dam firar 30 år på temat kvinnliga förebilder, säger Gunilla Arhén, grundare Ruter Dam.

Susanne Ehnbåge är stolt och glad över Hedersutmärkelsen:

- Jag är oerhört glad och hedrad över att få Ruter Dams fina hedersutmärkelse. Att få en återkoppling och feedback i den här formen är fantastiskt och ger givetvis mycket positiv energi. Energi till att fortsätta att ha modet att ständigt förändra oss till att bli bättre – både för våra kunder och för våra medarbetare, säger Susanne Ehnbåge.

Hedersutmärkelsen Årets Ruter Dam 2017 delas ut i samband med ”Ruter Dam-dagen”, ett årligt seminarium för deltagare från Ruter Dams Chefsutvecklings- och Mentorprogram. I år har Ruter Dam 30-årsjubileum och detta firas dagen till ära med ett seminarium på temat ”Kvinnliga förebilder” följt av ett jubileumsmingel på Grand Hôtel på kvällen.

Förra året gick Hedersutmärkelsen Årets Ruter Dam 2016 till Helena Stjernholm, VD Industrivärlden. Bland tidigare pristagare återfinns Mia Brunell Livfors, VD Axel Johnson, Sonat Burman Olsson, tidigare VD Coop Sverige, Annika Falkengren, tidigare koncernchef SEB, Ann Carlsson, VD Apoteket AB samt Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Urvalsprocess Hedersutmärkelsen Årets Ruter Dam:
Hänsyn tas bl. a till företagets storlek, omsättning, antal medarbetare och chefens grad av makt och inflytande.

Pristagaren utses av Ruter Dams styrelse bestående av ordförande Gunnel Duveblad, styrelseproffs, Gunilla Arhén, grundare Ruter Dam, Ann Carlsson, VD Apoteket, Eva Krutmeijer, VD och grundare EKKO AB och Malin Persson, styrelseproffs.

Läs mer om Susanne Ehnbåge på Ruter Dams webb www.ruterdam.com

Under dagen läggs en film från presskonferensen ut på Youtube.
Bilder från Ruter Dams presskonferens där Susanne Ehnbåge mottager priset återfinns på: http://bit.ly/2ydQtxL

För mer information:

Susanne Ehnbåge, Årets Ruter Dam 2017
genom Nora Ay, PR- och kommunikationschef, Netonnet
E-post: nora.ay@netonnet.com

Mobil: 070 – 450 02 05

Gunilla Arhén, grundare, Ruter Dam
E-post: ga@ruterdam.com

Karin Tränk, presskontakt, Micael Bindefeld AB
E-post: karin.trank@bindefeldab.se
Mobil: 072 – 857 04 36

Om Ruter Dam